Final Family!

                                  

Followers

Tuesday, October 4, 2011

Pilih elok-elok ikan yang korg nak beli..

Aiyookk...hehehe..ini zebra danios..dalam entry ini akan disebut nama mereka..budget..budget..tentang duit memang pening especially semasa baru nak bela atau beli ikan..fuh..pening! hehehe..

first sekali yang paling penting masa nak beli ikan adalah tetapkan hati dan fikir masak semasaknya ikan apa yang nak dibeli dan dibela..step nie sangat la penting..ini akan menentukan ikan yang korg bela hidup atau mati..

haaa...dah pilih ikan? mesti yang comel-comel kan? hehehe..kenalpasti tahap keagresifan ikan yang dipilih...hehehe betul ke term keagresifan tu? harap betul la..dalam dunia nie ada 3 tahap..

  • baik dan comel
  • semi agresif 
  • agresif

sebagai contoh..ikan gapi adalah ikan yang baik dan comel..antara characteristic atau  tingkah laku ikan yang baik dan comel adalah berenang dengan lemah lembut dan bukannya penggigit ekor ikan lain..

ikan-ikan nie tidak sepatutnya dicampur dengan ikan yang bertaraf lain..ku tau sebab ku dah cuba..nampak tak ikan gapi kat belakang tu? dah mati dah :)









contoh ikan yang semi agresif adalah ikan Angel Fish..dikenali sebagai pembawa derita kepada ikan-ikan yang kecil kerana mereka suka menggigit ekor ikan lain..ikan yang bakal mati apabila dicampur dengan ikan sebegini ialah ikan gapi, ikan zebra danios..

yup..zebra danios..satu-satunya cara untuk mengurangkan kadar kematian jika dicampurkan juga adalah mencampurkan mereka ketika Angel Fish masih kecil.

kebanyakan ikan yang agresif adalah ikan yang besar..antaranya adalah kap / koi jepun dan kelisa..never attempt untuk campur ikan-ikan semi agresif dan yang baik hati kecuali betul-betul tahu tentang keserasian mereka..

7 comments:

vendoline said...

wah ade blog ikan..follow.....
hehe aku beli ikan guppy n molly
then gapi dr 12 ekor tingal sekor jew
hurmm molly lak cepat mati.huhuhu sedey

Ku Azhar said...

hehehe....rasanya ammonia tinggi tu...ce check ade buih putih x sekeliling permukaan air tu..

IMANSHAH said...

ikan kembung ada?? hehe

yayahidayah said...

owh... patut la ikan gapi yg papa bela ghaib sekor2... rupanya dah kena ngap dgn ikan besar... selamat sudaa... <3

red said...

Kebetulan aku baru jer beli ikan laga petang tadi... satu artikel yg bagus utk dibaca

Izyan Masri said...

WHOAH.PEMINAT IKAN BETUL2 NI XD

Rizal Murad said...

Haha..Pernah bela ikan angel tu gak..Suka gigit ikan lain mcm ikan tiger fish yg belang2x tu..Huhu..Sian gapi..