Final Family!

                                  

Followers

Tuesday, September 27, 2011

Ikan gapi mudah mati!

Yup..seperti tajuk entry..ikan gapi ialah species ikan yang mudah mati di tangan pembela beginner.
sebabnya mudah sahaja.

  • Oksigen terlalu kuat.
    ikan gapi ialah species ikan yang boleh dikatakan mampu hidup di dalam parit atau longkang dan mampu bertahan tanpa sebarang bantuan oksigen.

    Pam yang terlalu kuat akan menyebabkan putaran air yang terlalu pantas dan gapi akan mudah tertekan dan "bunuh diri" disebabkan kepenatan.

    Ikan gapi suka berhenti berenang dan berehat,jadi putaran air yang terlalu kuat akan memaksa gapi sentiasa berenang dan keletihan sehingga menemui ajalnya :D
  • Selalu tepuk / ketuk tangan di cermin akuarium pada peringkat awal ikan dilepaskan.
    aiyooo...hehehe..gapi mudah terkejut..elakkan dari mengetuk atau menepuk cermin dalam seminggu selepas gapi dilepaskan di dalam akuarium.

    selalunya perkara ini berlaku apabila anak kecil atau lebih merbahaya jika anak saudara ada berhampiran akuarium..sebab kalau anak sendiri kita boleh tegur..anak adik beradik..hmm..tahan je la sabar dan berdoa banyak-banyak ikan tidak sakit jantung :)
  • Selalu seluk menggunakan tangan atau jaring untuk mengeluarkan ikan mati.
    orang tua-tua selalu cakap..ikan tak suka air tangan..sebenarnya,bukan air tangan yang ikan takut,gapi sebenarnya sangat sensitif dengan perubahan kuantiti garam terutama garam dari peluh kita.

    untuk mengeluarkan ikan mati,beli penyepit halus khas untuk ikan.Di Jitra,Kedah ada dijual dengan harga RM7.90 dan di Pulau Pinang ada dijual dengan harga RM10.

overfeeding? jangan risau la.ikan gapi jarang mati sebab beri makan terlalu banyak..cuma jangan sehingga kualiti air terjejas.

dan garam yang dijual di kedai yang dikatakan baik untuk ikan gapi tu,hmm..bagi ku tak perlu sebab ikan gapi yang ku bela dalam akuarium tiada garam tu,masih hidup sihat waalfiat..dah nak masuk banyak bulan dah tu :)

No comments: